top of page
  • תמונת הסופר/תמרים

חשוון מעברים וחזרה לשגרה – ש.ג.ר – ג.ש.ר

חשוון או מרחשוון, הוא החודש הנמצא בין החודשים תשרי וכסלו בלוח השנה העברי. חשוון הוא החודש השני לפי ספירת החודשים המתחילה מתשרי והחודש השמיני לפי הלוח העברי הקדום המתחיל מחודש ניסן.


מדוע אם כן נקרא הוא מר חשוון?

חודש זה נחשב כחודש בעל טעם מר כי אין בו שום חג או אירוע משמח ואף קרו בו לפי המסורת מאורעות מצערים, כי בחודש זה מתחיל הגשם ומר היא גם טיפת מים.

אנחנו נפרדנו מהקיץ החם וחגי תשרי, מספר חודשים בהם הייתה אנרגיה של חופש ויציאה מהשגרה, ואנחנו מחפשים את הגשר לחזור לשגרת היומיום.

זוהי תקופת מעבר בה אנו חווים החלפת עונות, חזרה לשגרה ואפילו תחושה של התכנסות. לחלקנו טובה החזרה לשגרה ולחלקנו המעבר יותר מאתגר.


אישה בסוודר לבן סרוג שוכבת על עלים יבשים

אך מהי בעצם שגרה?

שגרה היא חזרה לפעולות מוכרות ומתוכננות למשהו יותר קבוע.

אחת הדרכים להתמודד עם החזרה לשגרה היא לחזור לסדר יום קבוע – ק.ב.ע - ע.ק.ב –עקביות. השגרה מהווה כלי עזר כי במרכזה ישנו הבסיס לעקביות המעניק ביטחון, שקט ורוגע, זהו בעצם הגשר לשגרה, חזרה לסדר יום קבוע ששומר על מסגרת. החזרה לפעולות יומיומיות: הרגלי אכילה, שעות שינה, לימודים, חוגים לילדים ועוד.

החזרה לשגרה שומרת עלינו הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית.


ברמה הפיזית שמירה על שעות שינה והתעוררות, פעולות ניקיון לסוגיהן, שעות אכילה, פעילות גופנית. כשאנחנו חוזרים לשמור על גופנו זה משפיע ישירות על מצב רוחנו, על הריכוז שלנו, על יכולת ההקשבה שלנו לעצמנו ולאחרים, על הסבלנות והמוטיבציה ובאופן כללי אנחנו יותר פנויים למרחב של עצמנו ושל סביבתנו.

ברמה הנפשית הזמן בו היינו בחופשה הוא הזמן בו הייתה לנו אפשרות לערוך חשבון נפש, להסתכל על הדברים בפרספקטיבה, להיות בקצב שונה..


שגרה היא בעצם הגשר לרגש. המעברים החדים הללו בין הקיץ לסתיו, בין חופשה לרוטינה, בין אכילה שאינה תמיד מאוזנת לאכילה מאוזנת, בין שעות שינה לא שגרתיות שבהן הרבה פעמים אנחנו הופכים בין היום ללילה לבין שעות שינה ויקיצה מאוזנים, משפיעים מבחינה רגשית על כל אחד מאיתנו בצורה שונה.

החזרה לשגרה מצד אחד נותנת מרחב לתחושות הללו אך מצד שני מחזירה לסדר. החזרה לשגרה מחייבת אותנו לחזור לדפוסים קודמים.

עם התחושות שעולות ועם חשבון הנפש שעשינו, אולי זה הזמן לשלב בין דברים שלמדנו ליהנות מהם בזמן החופשה לבין העשייה היומיומית שלנו. סדר יום וחזרה להרגלים הם הדרך שלנו לקחת אחריות על ניהול הזמן שלנו.


אם ניקח את החזרה לשגרה למקום שלא הכל שחור או לבן אלא יש גם צבעוניות, נמצא נינוחות ובתוך כך נוכל לחוות יציאות קטנות מהשגרה ולהפוך את השגרה להרפתקה.

לאנשים שהמעבר נתפס כמאתגר יותר ישנן תמציות באך שעוזרות לעבור את זה יותר בקלות ולנסות להפוך את זה להזדמנות.


וכמו בשיר "אחרי החגים יתחדש הכל, יתחדשו וישובו ימי החול " ועד ליציאה מהשגרה הבאה, תתחדשו בשגרה.

2 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page